اعطای جایزه ی محقق برجسته به پژوهشگر تحقیقات میکرووسکولار و گردش خون

25 ژوئیه 2020 - پرفسور سارا یوان، استاد و رئیس گروه داروسازی و فیزیولوژی مولکولی در دانشکده پزشکی USF Health Morsani ، موفق به دریافت جایزه ی محقق برجسته از موسسه ملی قلب، ریه و خون (NHLBI) شد.

تحقیقات دکتر یوان شامل تحقیق در مورد از بین رفتن یکپارچگی رگ های خونی کوچک در هنگام التهاب، با هدف کشف روشهای تشخیصی و درمانی جدید برای التهاب عروق است.

با دریافت جایزه Investigator Excellent ، وی قصد دارد تحقیقات خود را گسترده تر کرده و به دنبال کشف نشانگرهای بیولوژیکی اختصاصی در بافت باشد که ممکن است به تشخیص و درمان بیماری ناشی از ویروس تنفسی COVID-19 ، که به سلولهای اندوتلیال عروق خونی حمله می کند و باعث التهاب و آسیب در ریه ها، قلب ، کلیه ها ، مغز و روده می شود. کمک کند.

وی گفت: رگ های خونی، غذا و اکسیژن هر اندام و بافت موجود در بدن را تأمین می کنند، بنابراین من خوشبختم که تحقیقات من می تواند به کشف بسیاری از فرآیندهای بیماری زا، از جمله پاسخ ایمنی میزبان به COVID-19 که به ناهنجاریی در رگ های خونی، لخته شدن و مشکلات گردش خون در سیستم های مختلف اندامها منجر می شود، کمک کند.

دکتر یوان، یک رهبر شناخته شده ی ملی است که به بررسی تعامل بین سلول های خونی و سلول های اندوتلیال می پردازد، او تئوری های برتری را در مورد فرآیندهای مولکولی کنترل نفوذپذیری میکرو وسکولار در شرایط عادی و بیماری ارائه داده است.

از طریق نفوذپذیری میکرووسکولار (یا نشت مویرگها) - اولین مرحله در واکنش التهابی بدن به آسیب یا ویروس های مهاجم، باکتری ها یا سایر عوامل بیماری زا - دیواره رگ های خونی امکان خروج مایعات، پروتئین ها، مولکول های کوچک یا گلبول های سفید (نوتروفیل ها) را از مسیر خود به محل التهاب فراهم می کند.

اکتشافات دکتر یوان به طور قابل توجهی درک ارتباط متقابل و پیچیده ی بین مولکولهای سیگنالینگ و ساختارهای اندوتلیال که عملکرد سد عروقی را در هنگام تروما، عفونت، سپسیس، ایسکمی/ آسیب ایسکمی ناشی از خونرسانی مجدد (IRI)، آترواسکلروز و دیابت را تنظیم می کند، بهبود بخشید.

وی چندین مولکول را شناسایی کرده است که نقش کلیدی بعنوان واسط در نشت از دیواره رگ های خونی دارند. آزمایشگاه وی پیشگام در زمینه زیست شناسی مولکولی و تکنیک های تصویربرداری برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی نقص عملکرد سد عروقی است، که می تواند منجر به نشت بیش از حد مایعات و پروتئین ها از رگ های خونی، تورم بافت ها و در نهایت نارسایی اندام ها شود.

دکتر یوان در طول حرفه ی خود، بر ارزش کاربردی سازی تحقیقات تأکید کرده است که یافته های مولکولی جدید را به فرآیندهای فیزیولوژیکی ایجاد کننده ی آسیب و بیماری، از طریق تجزیه و تحلیل دقیق مدل های انسانی بیماری و همچنین مدل های حیوانی و محیط کشت سلولی مرتبط می کند.

دکتر یوان با دکتر دیوید جی اسمیت، استاد و رئیس گروه بهداشت جراحی پلاستیک USF برای استفاده از نمونه های خون بیمارانی که دچار تروما شده اند، همکاری می کنند، تا نشانگرهای تشخیصی جدیدی را برای آسیب های التهابی شناسایی کنند، این نشانگرها می توانند به آنها برای درمان دقیق تروما و سوختگی و همچنین جلوگیری از عفونت ثانویه و سایر عوارض کمک کنند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200725/Researcher-receives-Outstanding-Investigator-Award-for-groundbreaking-microvascular-and-circulation-research.aspx